Privatlivspolitik
- Indledning
For os er det uhyre vigtigt, at du altid føler dig tryg og sikker, når du udleverer dine persondata til os. I denne privatlivspolitik ønsker vi – på en transparent og overskuelig måde – at gennemgå, hvorfor og hvordan vi håndterer dine persondata i overensstemmelse med den gældende databeskyttelsesforordning GDPR. Dette gøres på en måde, så du som fysisk person skal føle dig beskyttet, når vi håndterer følsomme data. Databehandlingen er reguleret af den nye databeskyttelsesforordning GDPR. Vi forbeholder os retten til at opdatere vores privatlivspolitik fra tid til anden. Husk at holde dig opdateret om den nyeste version ved at besøge www.teknikdele.dk/privatlivspolitik.
2. Dataansvarlig
Spares Nordic AB driver e-handelsvirksomheden Teknikdele.dk med organisationsnummer 556998-9444 og er ansvarlig for de persondata, du videregiver til os.
3. Vi indsamler disse persondata
Som virksomhed kan vi indsamle forskellige persondata, når du besøger vores webshop eller bestiller produkter i denne. Vi kan også indsamle persondata ved kontakt med vores kundeservice eller anden form for korrespondance med os.
Eksempler på persondata, som vi kan indsamle, er angivet nedenfor:
Kontaktoplysninger
- Navn
- Adresse, e-mailadresse og telefonnummer
Køb og betaling
- Betalingsoplysninger og information om den valgte betalingsmetode (vi gemmer ikke kreditkortoplysninger; disse følsomme oplysninger håndteres kun af udvalgte kredit- og betalingstjenestevirksomheder såsom f.eks. din bank)
- Andre oplysninger om dit køb, f.eks. ordrenummer og valgt produkt
- Betalingshistorik
IT
- Stedoplysninger fra mobile enheder, f.eks. din mobil eller tablet
- Tekniske oplysninger om computer, mobiltelefon og andre enheder, som den besøgende benytter samt enhedens indstillinger
- IP-adresse
- Gemte cookies
Øvrigt
- Oplysninger, der gives ved kontakt med vores kundeservice
4. Persondata, som indsamles fra tredjeparter
Ud over at persondata indsamles direkte ved f.eks. køb i vores webshop kan persondata også indsamles via en tredjepart.
Oplysninger, som indsamles fra tredjeparter er:
- Adresseoplysninger i offentlige registre (for at sikre, at vi har den rigtige adresse)
- Information om kreditværdighed fra banker eller informationsselskaber
5. Hvorfor og hvordan vi bruger dine persondata
Formål og juridisk grundlag
De persondata, vi har indsamlet om dig, bruges i forskellige henseender. Vi vil nedenfor opliste, hvorfor og hvordan disse persondata bruges – alt for, at du som individ skal føle dig tryg, når du handler hos os.
Nedenfor giver vi eksempler på den type behandling, som vi udfører for at opfylde formålet, og hvilket retsgrundlag der ligger til grund for dette.
Lagring
Dine persondata lagres normalt, så længe oplysningerne er nødvendige for at kunne opfylde vores formål. Dataene kan også lagres i den tid, det kræves i henhold til den gældende lovgivning. Nedenfor følger en oversigt over, hvor lang tid dataene lagres i vores system.
Formål |
Behandlinger, der udføres |
Juridisk grundlag |
Lagringsperiode |
Administration af din ordre |
|
Købsaftalen, vi har indgået med dig. Indsamling af dine persondata er nødvendig for, at vi kan gennemføre vores forpligtelser over for dig som kunde i købsprocessen. I tilfælde af mangel på samtykke om at oplyse oplysningerne, nægtes købet.
|
Indtil købet er gennemført, og levering og betaling er gennemført. Derefter gælder en periode på 36 måneder for at kunne håndtere eventuelle reklamationsfejl eller garantisager. |
Virksomhedens juridiske forpligtelser |
For at kunne opfylde de juridiske forpligtelser er vi muligvis nødsaget til at indsamle persondata. Dette sker i overensstemmelse med kravene i love, domme eller myndighedsbeslutninger. Kravene kan gælde vores produktansvar eller sikkerhed for disse. Hvis det er aktuelt, kan det være nødvendigt at give dig en generel eller specifik kommunikation om produktindkaldelser. Kravene kan også gælde vores forpligtelser i henhold til regnskabsloven eller loven om hvidvask. |
Juridisk forpligtelse, hvis indsamlingen af dine persondata er påkrævet ved lov. Hvis oplysningerne ikke videregives, kan vores juridiske forpligtelse ikke opfyldes, og købet nægtes. |
Regnskabsloven for virksomheder kræver, at regnskabsoplysninger lagres ordentligt og i minimum 7 år.
For øvrige oplysninger gælder det, indtil købet er gennemført (inklusive levering og betaling) og i en periode på 36 måneder derefter. |
Håndtering af kundeservicesager |
|
Berettiget interesse. Behandling, der er nødvendig for at imødekomme både virksomhedens og kundernes berettigede interesse i håndtering af kundeservicesager. |
Indtil sagen er afsluttet. |
Forhindre misbrug af en tjeneste eller forhindre/forebygge og undersøge forbrydelser mod virksomheden |
Forhindre misbrug af en tjeneste eller forhindre/forebygge og undersøge forbrydelser mod virksomheden. |
Berettiget interesse. Vores og din berettigede interesse i at kunne levere/bruge sikre produkter samt efterforske mistænkte forbrydelser. |
Indtil sagen er afgjort. |
Mine Sider |
|
Indsamling af persondata er påkrævet for, at vi kan opfylde vores forpligtelser om at levere tjenesten "Mine Sider". Hvis der ikke videregives nogen oplysninger, kan vi ikke opfylde forpligtelserne, og du vil blive nægtet tjenesten "Mine Sider". |
Indtil tjenesten er afsluttet, enten af kunden selv eller pga. automatisk inaktivitet efter 36 måneder. |
Gennemførelse af konkurrencer |
|
Berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for at imødekomme vores og din berettigede interesse i at deltage i konkurrencer. |
I den periode konkurrencen/begivenheden (inklusive evaluering) finder sted. |
Markedsføring af vores produkter |
Vi sender direkte markedsføring via e-mail og sms med generelle kampagner og specifikke tilbud. |
Samtykke i forbindelse med godkendelse af vores vilkår Gøre indsigelse mod vores direkte markedsføring. Afmelde f.eks. vores nyhedsbrev, når du ønsker det. |
Indtil samtykke trækkes tilbage af kunden. Slettes automatisk efter inaktivitet i en periode på 36 måneder. |
6. Segmentering
For at kunne opfylde visse formål segmenterer vi data genereret ud fra kundernes køb. Vi gør dette for at få en bedre indikation af, hvordan kunderne oplever vores tjenester og produkter, så vi kan udvikle og forbedre det nuværende sortiment. Kundeindsigter, der gemmes, er begrænsede og vedrører hovedsageligt alder, køn og e-mailadresse. Baseret på tidligere købshistorik kan fremtidige tilbud også danne grundlaget for dele af vores markedsføring.
I vores markedsføring har vi også brug for disse oplysninger:
- Brugeradfærd (f.eks. klik- og besøgshistorik)
- Feedback (f.eks. anmeldelser eller bedømmelser)
- Købshistorik
- Lokaliseringsdata
- Adresse
- Tekniske data om de anvendte enheder og deres indstillinger (f.eks. browserindstillinger, tidszone, platform)
- Hvis du har logget ind med Facebook eller en anden tredjepart – dine interesser/ venner/likes på Facebook samt eventuelle tredjeparter.
7. Cookies
Ved besøg på vores hjemmeside (www.teknikdele.dk) bruger vi cookies, som anvendes til at opnå en god funktionalitet i vores webshop, ligesom de gør det muligt for dig at bestille ting fra indkøbskurven.
8. Videregivelse af oplysninger til andre virksomheder
Persondatabehandlere
I mange henseender er det nødvendigt for os at dele dine persondata med andre virksomheder. For at kunne opfylde vores forpligtelse om at levere et bestilt produkt deler vi dine persondata med virksomheder, som er såkaldte persondatabehandlere for os. En persondatabehandler er en virksomhed, som håndterer oplysninger i henhold til vores instruktioner.
Disse virksomheder omfatter:
1. Transportfirmaer, logistikvirksomheder og speditører
2. Betalingsløsninger (kortindløsende virksomheder, banker og andre virksomheder inden for betalingstjenester)
3. Markedsføring (digital markedsføring, sociale medier, mediebureauer og reklamebureauer)
4. IT-tjenester (virksomheder, der håndterer den nødvendige drift og vedligeholdelse af IT-løsninger med tilhørende teknisk support)
Persondata, der deles med såkaldte persondatabehandlere som f.eks. transportvirksomheder og banker, udgives kun til de formål, der er forenelige med de formål, som vi har indsamlet oplysningerne om. Dette er primært for at kunne opfylde vores forpligtelser i henhold til afgivne ordrer. For at værne om din sikkerhed kontrollerer vi alle persondatabehandlere med hensyn til sikkerhed og fortrolighed. Der indgås skriftlige aftaler mellem parterne, Spares Nordic AB og persondatabehandlerne, hvor de eksterne virksomheder garanterer en høj sikkerhed for de persondata, de behandler. Heri reguleres sikkerhedskrav og begrænsninger vedrørende persondata.
Virksomheder, der er selvstændigt ansvarlige for persondata
Vi deler også dine persondata med virksomheder, der er selvstændigt ansvarlige for persondata. Dette er virksomheder, vi ikke har nogen indflydelse på, og som dermed håndterer information uden vores indflydelse.
Selvstændigt ansvarlige for persondata omfatter:
1. Statslige myndigheder (politi, skattemyndighederne eller andre myndigheder), hvis vi er forpligtet til det ved lov eller i tilfælde af mistanke om en forbrydelse
2. Virksomheder, der håndterer generel godstransport såsom f.eks. logistikvirksomheder og speditører
3. Virksomheder, der tilbyder betalingsløsninger, f.eks. kortindløsende virksomheder, banker og andre betalingstjenesteudbydere
Det er vigtigt at understrege, at når persondata deles med en virksomhed, der er selvstændigt ansvarlig for persondata, gælder virksomhedens privatlivspolitik og administration af persondata.
9. Dine rettigheder
Spares Nordic AB er ansvarlig for, at dine persondata behandles i overensstemmelse med den gældende lovgivning. Det er vigtigt at understrege, at du som fysisk person har visse rettigheder. Nedenfor følger der en gennemgang af, hvad disse rettigheder indebærer, og hvordan du udøver dem.
Adgang
For at leve op til standarderne i den nye databeskyttelsesforordning (GDPR) kræves der fuld åbenhed. Hvis du som forbruger ønsker registerindsigt i de indsamlede oplysninger om din person, har du ret til at anmode om disse. Hvis vi modtager en sådan skriftlig anmodning om adgang, kan vi kontakte dig for yderligere information for at sikre, at informationen videregives til den rette person.
Rettelse
Hvis vi behandler forkerte oplysninger om dig, f.eks. at vi ikke har dine seneste aktuelle oplysninger, kan du anmode om, at dine persondata rettes/korrigeres. Husk, at du som bruger altid kan gå ind under "Mine Sider" for at se eller opdatere dine oplysninger samt se tidligere ordrer.
Sletning og begrænsning
Du kan når som helst anmode om, at dine persondata slettes eller begrænses hos os, hvis du oplever, at de behandles forkert i overensstemmelse med den gældende lovgivning.
Tænk på, at vi kan have ret til at afvise din anmodning om sletning eller begrænsning af persondata, hvis der er juridiske forpligtelser, der forhindrer os i at gøre det. Disse forpligtelser kommer fra regnskabs- og skattelovgivningen, banklovgivningen og lovgivningen om hvidvask, men også fra forbrugerlovgivningen. Det kan også forekomme, at behandlingen er påkrævet for at vi kan fastsætte, gøre gældende eller forsvare juridiske krav.
Hvis en sletning eller begrænsning nægtes, kan vi i stedet blokere de pågældende persondata, så de bruges til det formål, som den juridiske forpligtelse vedrører. Således bruges de ikke til andre formål end juridiske forpligtelser.
Gør indsigelse mod direkte markedsføring
Dine persondata må ikke behandles til direkte markedsføring (såsom f.eks. nyhedsbreve via e-mail), hvis du modsætter dig en sådan behandling. Hvis du gør indsigelse mod vores direkte markedsføring, stopper vi alle former for udsendelser til dig. Hvis du stadig ønsker udsendelser ad visse kanaler, behøver du ikke gøre indsigelse mod alle former for markedsføring. I disse tilfælde kan du vælge kun at modtage tilbud fra os ad udvalgte kanaler, f.eks. via e-mail, men ikke sms.
Automatiseret beslutningstagning
Du har ret til at gøre indsigelse mod beslutninger truffet gennem automatisk behandling, når dette har juridiske konsekvenser eller påvirker dig væsentligt på en lignende måde. Dette gælder dog ikke, hvis beslutningen f.eks. er nødvendig for at kunne indgå eller opfylde en aftale med dig (som i tilfælde af kreditansøgninger).
Dataportabilitet
Det er muligt at anmode om, at de oplysninger, du har oplyst, overføres til en anden dataansvarlig, såkaldt dataportabilitet. En forudsætning for dataportabilitet er dels, at overførslen er teknisk mulig, og dels at det kan ske på automatiseret vis.
Klager til tilsynsmyndigheden
Som fysisk person har du altid ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du oplever, at dine persondata er blevet behandlet forkert.
10. Beskyttelse af dine persondata
Via IT-systemer med en høj sikkerhed beskytter vi din integritet og din adgang til persondata. Vi værner om din fortrolighed og sikkerhed. Takket være det faktum, at vi har taget særlige sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte dine persondata mod ulovlig eller uautoriseret behandling (f.eks. ulovlig adgang, tab, destruktion eller skade), kan du altid føle dig tryg, når du foretager et køb hos os. Kun de pågældende personer, der rent faktisk har brug for at behandle dine persondata, så vi kan opfylde vores forpligtelse over for dig som kunde, har adgang til oplysningerne.
11. Datatilsynet er tilsynsmyndighed
Indsend en klage til Datatilsynet, hvis du mener, at virksomheden håndterer dine persondata på forkert vis. Datatilsynet overvåger, at lovgivningen overholdes.
12. Kontakt
Hvis du har spørgsmål om vores privatlivspolitik, og hvordan vi behandler dine persondata, er du altid velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Spares Nordic AB/Teknikdele.dk
Box 8081
200 41 Malmø
Organisationsnummer: 556998-9444
Kontakt os: https://teknikdele.zendesk.com/hc/dk/requests/new